Szkoły średnie w Koninie bez podręcznika do HiT? Powstała mapa „wolnych od HiT-u”
Coraz więcej słyszy się o szkołach rezygnujących z korzystania z podręczników do HiT autorstwa Wojciecha Roszkowskiego. W internecie powstała nawet mapa - „Szkoła wolna od (s)HIT-u”, która jest bazą takich placówek. Została ona stworzona na podstawie zestawów podręczników udostępnionych na szkolnych stronach www.
Na mapie „szkół wolnych od HiT-u” znalazły się 3 placówki w obrębie Konina:
- III Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida w Koninie,
- II Liceum Ogólnokształcące im. K.K. Baczyńskiego w Koninie,
- Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Koninie,
Oraz jedna pod miastem:
- Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie.
Na mapie znalazły się także szkoły średnie z pobliskich miejscowości: Z Kleczewa, Turku, Koła oraz Słupcy.
Póki co, nie znamy ostatecznej decyzji kierownictwa szkół 2LO, ZSEU, a także tych z pobliskich miejscowości odnośnie korzystania z budzącego kontrowersje podręcznika. Gdy tylko się dowiemy, poinformujemy Was o tym.
ZOBACZ TAKŻE
W 3 LO nie będzie podręcznika do HiT. Materiały przygotują nauczyciele
Przed rozpoczęciem się roku szkolnego, kierownictwo III Liceum zakomunikowało uczniom, że na lekcjach Historii i Teraźniejszości będą pracować bez podręczników:
Od początku roku szkolnego w naszej szkole na lekcjach Historii i Teraźniejszości pracujemy bez podręcznika. Jeżeli jakiś nowy podręcznik zostanie dopuszczony do użytku, to zastanowimy się czy zalecimy uczniom jego zakup.
- czytamy w komunikacie.
Dlaczego tak zdecydowano? Wyjaśnił nam to wicedyrektor i nauczyciel HiT - Michał Wanjas.
Jak zdradził nam wicedyrektor 3 LO, władze szkoły uważają, że samo wprowadzenie przedmiotu HiT nie wydaje się być dobrym posunięciem.
- Uczniowie zyskaliby o wiele więcej, gdyby została Wiedza o Społeczeństwie. Odnieśliby więcej korzyści ucząc się funkcjonowaniu państwa i społeczeństwa obywatelskiego, niż gdy skupiają się na trudnej historii Polski i świata po 45 roku, której teraz uczymy 14 i 15-latków.
- mówił.
Drugi problem w związku z prowadzeniem przedmioty – wyjaśnia Michał Wanjas – dotyczy postawienia szkół w sytuacji, w której ministerstwo nie daje żadnego wyboru. - Albo podręcznik wydawnictwa Biały Kruk, który dostał dopuszczony, albo żaden inny – powiedział wicedyrektor.
- Tutaj brakuje nam „pluralizmu”. To pojęcie, którego uczniowie nie będą znali, jak nie będzie WOS-u.
"Podręcznik przedstawia jeden światopogląd"
Trzeci element, który wpłynął na decyzje w 3 LO o niekorzystaniu z podręcznika Roszkowskiego, jest związany z kontrowersjami dotyczącymi jego treści. Jak tłumaczy Michał Wanjas, jest on napisany ciężkim językiem, trudnym do zrozumienia dla uczniów, a przede wszystkim przedstawia jeden światopogląd.
- Mam wątpliwości co do podstawy programowej, która została przygotowana do przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Są tam zapisy, które dość zero-jedynkowo każą oceniać pewne wydarzenia i procesy z historii Polski, z czym ja np. osobiście się nie zgadzam.
- mówił wicedyrektor Wanjas, który jak dalej wyjaśnia, podstawa programowa nakazuje nauczycielom w jaki sposób mają mówić o danym okresie w historii Polski.
Według Michała Wanjasa podręcznik przedstawia tylko i wyłącznie jedną wizję światopoglądową, która występuje w społeczeństwie Polskim, ale obok wielu innych, nie uwzględnionych przez Wojciecha Roszkowskiego.
W „Trzecim”, to nauczyciele będą przygotowywać materiały dla uczniów, które omawiane będą na lekcjach HiT. Wszystko jednak odbędzie w zgodzie z rozporządzeniem nakazującym realizowanie podstawy programowej, która nie narzuca bowiem korzystania ze wskazanego przez ministerstwo podręcznika.
ZSCKU także wolne od podręcznika do HiT-u? Tak wskazuje mapa. Rzeczywistość wygląda nieco inaczej
O tym, że Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Koninie znalazł się na mapie „wolnych od HiT-u” dyrektor tej placówki, Ewa Dąbrowska, dowiedziała się od nas. Autorzy mapy sporządzili ją na podstawie tego, co znaleźli na stronach internetowych szkół i rzeczywiście – spis podręczników w ZSCKU na obecny rok szkolny zakłada, że uczniowie mieliby korzystać z podręcznika wydawnictwa WSiP, jednak jak wyjaśnia dyrektor Dąbrowska, jeszcze nie zdecydowano, którym podręcznikiem będą się posiłkować nauczyciele.
- Czekamy aż zostaną dopuszczone inne podręczniki, abyśmy mogli przeanalizować, który z nich zechcemy wybrać. [...]Na razie nie wyeliminowaliśmy podręcznika Wojciecha Roszkowskiego.
- mówiła Ewa Dąbrowska.
ZOBACZ TAKŻE
Historia i Teraźniejszość. Co zakłada przedmiot?
Jak czytamy w rozporządzeniu ministra Czarnka zmieniającym podstawę programową:
Historia i teraźniejszość to przedmiot interdyscyplinarny łączący wiedzę o życiu społecznym człowieka i jego głównych instytucjach z wiedzą o najnowszych dziejach Polski i świata. Przedmiot, realizowany na początku procesu kształcenia w liceum ogólnokształcącym i technikum, umożliwi uczniom poznanie i zrozumienie najnowszych dziejów Polski i świata oraz przygotuje ich do świadomego i odpowiedzialnego udziału w życiu publicznym.
ZOBACZ TAKŻE
echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?