Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fala oszustw w Koninie. Kobieta straciła 90 tys. zł. Jak nie stać się ofiarą oszusta? Policja podpowiada

Marcin Maliński
Marcin Maliński
KMP Konin
W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się o oszustach w Koninie. Przestępcy zdają się mieć głowy pełne pomysłów, jak ukraść czyjeś ciężko zarobione pieniądze. Poza tym, dzisiejsza technologia dodatkowo ułatwia im sprawę. Kolejną ofiarą oszustów padła 50-letnia mieszkanka naszego miasta, która straciła 90 tys. zł nie wychodząc nawet z domu.

Kobieta straciła 90 tys. zł nie wychodząc z domu. Jak to się stało?

Oszuści stosują różne metody, by wyłudzić nasze pieniądze: podsyłają w treści wiadomości fałszywe linki, podają się za policjanta, wnuczka lub prokuratora i przedstawiają nieprawdziwe historie o naszych bliskich żądając przy tym pieniędzy. Często podszywają się jako doradcy finansowi lub pracownicy banków i pod pretekstem weryfikacji zmyślonej transakcji, zablokowanego rachunku, lub pomocy w inwestycji kryptowalut, namawiają do zainstalowania aplikacji na komputerze lub smartfonie, dzięki której mogą zdalnie kontrolować te urządzenia.

Właśnie za pomocą tej ostatniej metody oszukana została 50-letnia mieszkanka Konina. Na jej telefon komórkowy zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik banku. Podczas rozmowy przekazał kobiecie, że jej pieniądze są zagrożone i pod pretekstem ich zabezpieczenia, namówił 50-latkę do zainstalowania na jej telefonie aplikacji „QuickSupport APK”. Kobieta wykonała wszystkie polecenia, które przekazywał jej domniemany konsultant, a także zatwierdziła wszystkie otrzymane SMS’y z banku.

Dopiero po zakończeniu rozmowy mieszkanka Konina postanowiła sprawdzić nr telefonu, z którego dzwonił mężczyzna. Z informacji zamieszczonych w internecie wynikało, że jest to numer, którym posługują się oszuści. 50-latka natychmiast sprawdziła swoje konto bankowe. Okazało się, że zniknęło z niego ponad 90 tysięcy złotych. Kobiecie nie pozostało nic innego, jak zgłosić ten fakt na policję.

Niejednokrotnie ostrzegaliśmy przed działaniami oszustów, którzy pod pretekstem zabezpieczenia pieniędzy znajdujących się na koncie, namawiają do instalacji aplikacji na komputerze lub smartfonie.

- czytamy w komunikacie konińskiej policji.

ZOBACZ TAKŻE

Jak nie stać się ofiarą? Policja radzi

Aby nie dać się oszukać, należy wiedzieć w jaki sposób zachowują się przestępczy. Oto podstawowe zasady ograniczonego zaufania, którymi policja radzi się kierować:

  • Podczas rozmowy przekazują, że z konta zlecono podejrzany przelew lub zaobserwowano dziwną transakcję kartą albo podejrzane logowanie.
  • Szczegóły przelewu będą zmyślone: przestępcy podają fikcyjną kwotę operacji i nieistniejące dane odbiorcy.
  • Rozmowy mogą trwać długo, oszuści przełączają rozmowę do innych „konsultantów”, żeby stworzyć pozory prawdziwego kontaktu z bankiem.
  • Oszuści przekonują, że pieniądze znajdujące się na koncie bankowym są narażone na działanie przestępców oraz, by je zabezpieczyć należy zainstalować na swoim komputerze lub smartfonie aplikację TeamViewer Quick Support, Quick Support lub AnyDesk.
  • Mogą próbować wyłudzić od Ciebie kody BLIK lub nakłaniać do wypłaty gotówki,
    a następnie wpłaty na nieznane konto przy użyciu kodu BLIK pod pretekstem przekazania środków na bezpieczny rachunek.
  • Będą prosić o zatwierdzenie SMS kodów lub o ich kopiowanie do zainstalowanej aplikacji.
  • Dodatkowo, oszuści będą chcieli nakłonić Cię do podania danych niezbędnych do logowania na Twoje konto bankowe w serwisie internetowym, danych karty płatniczej lub Twoich danych osobowych.

Zwracajmy również uwagę kto tak naprawdę do nas dzwoni i pamiętajmy że:

  • Prawdziwy pracownik banku lub doradca inwestycyjny nie będzie prosił o zainstalowanie aplikacji na twoim komputerze lub smartfonie.
  • Prawdziwy pracownik banku lub doradca inwestycyjny nie będzie pytał o login i hasło do twojego konta w banku.
  • Prawdziwy pracownik banku lub doradca inwestycyjny nie będzie pytał o pełny numer karty płatniczej lub kredytowej oraz jej kod CVV2 lub CVC2.
  • Prawdziwy pracownik banku nie poprosi o wypłatę i przekazanie środków na inny rachunek.
  • Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej.
  • Nie potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz! Autoryzacja transakcji jest równoznaczna z twoją nieodwracalną zgodą na jej wykonanie.
  • Jeśli otrzymasz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie.
  • Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do intencji osoby dzwoniącej, przerwij rozmowę i nie wykonuj żadnych czynności, do których cię nakłania.

ZOBACZ TAKŻE

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na konin.naszemiasto.pl Nasze Miasto