Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kroki w sprawie zwężonego mostu w Koninie, kolei Konin-Turek i przejścia przez zamknięty przejazd kolejowy. Jest nadzieja na dobre zmiany

Marcin Maliński
Marcin Maliński
Na zdjęciu od lewej: zwężony most na Trasie Warszawskiej w Koninie, protest przeciwko linii kolejowej Konin-Turek w Brzeźnie i zamknięty przejazd kolejowy w Koninie (przed ustawieniem betonowej bariery).
Na zdjęciu od lewej: zwężony most na Trasie Warszawskiej w Koninie, protest przeciwko linii kolejowej Konin-Turek w Brzeźnie i zamknięty przejazd kolejowy w Koninie (przed ustawieniem betonowej bariery). Marcin Maliński/Krzysztof Nowak
Zwężony od kilku lat most na Trasie Warszawskiej w Koninie, to zmora zarówno mieszkańców, jak i rządzących. Dotychczas wszelkie próby pozyskania środków na jego remont spełzły na niczym. Czy w końcu uda się znaleźć odpowiednią drogę dofinansowania? O tym oraz o innych palących problemach mieszkańców Konina, czyli o budowie linii kolejowej Konin-Turek, a także o budowie przejścia przez zamknięty przejazd kolejowy rozmawiali prezydent Piotr Korytkowski, poseł Tomasz Nowak i podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.

Przebudowa mostu na Trasie Warszawskiej. Ministerstwo pomoże?

Od ponad pięciu lat mieszkańcy Konina czekają na remont mostu na Trasie Warszawskiej. Jego stan nie pozwala na normalny ruch w tym miejscu, przez co w 2019 roku musiał zostać zwężony do jednego, wąskiego pasa. To znacznie wpływa na ruch pojazdów w całym Koninie, zarówno w nowej, jak i w starej części miasta.

16 stycznia 2024 roku może okazać się ważną datą dla koninian, o ile przeprowadzone tego dnia rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury przyniosą zamierzony efekt. Prezydent Konina – Piotr Korytkowski, w towarzystwie posła Tomasza Nowaka, spotkali się z odpowiedzialnym za drogi publiczne podsekretarzem stanu owego ministerstwa – Pawłem Gancarzem. Celem rozmów było szukanie źródeł dofinansowania na przebudowę wspomnianego mostu.

- Obecnie programy drogowe podlegają weryfikacji, a my wspólnie będziemy szukać mechanizmu finansowego, który pozwoli jak najszybciej rozpocząć konieczną przebudowę

- wyjaśnia prezydent Korytkowski.

Dofinansowanie jest potrzebne niemałe, bo w kwocie co najmniej 71 mln. zł. Póki co, mieszkańcy Konina muszą wykazywać się cierpliwością i liczyć się z wciąż nowymi ograniczeniami, które instytucje drogowe nakładają na ruch w tym miejscu.

ZOBACZ TAKŻE

Program Kolej+ idzie do weryfikacji. Co dalej z budową linii kolejowej Konin-Turek?

Nie tylko sprawa „sypiącego” się mostu była poruszana podczas wizyty w ministerstwie. Drugi temat, który bardzo niepokoi mieszkańców Konina, to przeprowadzenie linii kolejowej do Turku. Niejednokrotnie organizowane były już protesty przeciwko tej inwestycji, a także odbywały się konsultacje mieszkańców z władzami.

Budowa linii kolejowej Konin-Turek, to z pewnością jeden z najbardziej kontrowersyjnych pomysłów inwestycyjnych, na jakie wpadli politycy byłej partii rządzącej. W samym Koninie trudno znaleźć mieszkańca, który pozytywnie wyrażałby się o trasie, przez jaką miałoby przebiegać nowe torowisko. Jak podnoszą mieszkańcy, budowa wybranego wariantu linii zbyt ingerowałaby w środowisko naturalne, a także osiedla mieszkaniowe, przez które zostałaby przeprowadzona.

W tej sprawie prezydent i poseł rozmawiali z Piotrem Malepszakiem, podsekretarzem stanu Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialnym za transport kolejowy. Nie tylko plany tej inwestycji zostaną dokładnie zweryfikowane, ale cały program Kolei+, w który wlicza się budowa niechcianej i według wielu niepotrzebnej linii kolejowej.

- Nie ma mojej zgody na budowę linii kolejowej przez środek miasta i minister doskonale to rozumie, co mnie cieszy. [...]Nie ma bowiem przyzwolenia na wydanie ponad miliarda złotych na budowanie linii, które będą miały bardzo małe obłożenie pasażerami

- mówił Piotr Korytkowski.

ZOBACZ TAKŻE

Będzie przejście przez zamknięty przejazd kolejowy?

Kiedy w Koninie wybudowano nowy wiadukt łączący dwa osiedla, przejście kolejowe położone kilkaset metrów dalej zostało zastawione betonowym ogrodzeniem. Również to nie spodobało się mieszkańcom, o czym także rozmawiano w ministerstwie przy okazji poruszania tematu kolei.

- Minister zadeklarował weryfikację możliwości realizacji inwestycji z PKP, jeszcze w ramach modernizacji linii Sochaczew - Swarzędz. Dziś dialog naszego samorządu z rządem wreszcie jest możliwy, a to otwiera nowe możliwości i daje nowe szanse

- powiedział prezydent Konina.

Być może w przyszłości mieszkańcy Konina doczekają się nie tylko remontu mostu na Trasie Warszawskiej, ale także zahamowania budowy linii kolejowej Konin-Turek i powstania bezpiecznego przejścia przez tory, które na nowo połączy V osiedle z Niesłuszem.

ZOBACZ TAKŻE

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na konin.naszemiasto.pl Nasze Miasto