Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Podpisano umowy na projekty techniczne trzech linii kolejowych w Wielkopolsce: Konin - Turek, Szamotuły - Międzychód i Śrem - Czempiń

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
Podpisano umowy na projekty techniczne trzech linii kolejowych w Wielkopolsce: Konin - Turek, Szamotuły - Międzychód i Śrem - Czempiń (29.08.2023).
Podpisano umowy na projekty techniczne trzech linii kolejowych w Wielkopolsce: Konin - Turek, Szamotuły - Międzychód i Śrem - Czempiń (29.08.2023). WUW w Poznaniu
We wtorek 29 sierpnia w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu podpisano umowy na projekty techniczne dla trzech linii kolejowych w Wielkopolsce: Konin - Turek, Szamotuły - Międzychód i Śrem - Czempiń. W ramach programu Kolej Plus w Wielkopolsce do 2029 roku mają zostać wyremontowane cztery linie kolejowe, a piąta wybudowana na nowo.

Umowy na wykonanie projektów technicznych dla trzech linii kolejowych w Wielkopolsce podpisane zostały we wtorek 29 sierpnia przez przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz firmy wykonawcze. Opiewają łącznie na wartość prawie 31 mln zł.

– Rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus niweluje wykluczenie komunikacyjne, zwiększając dostępność transportu publicznego. To szczególnie ważne zadanie w takich miastach jak Turek, Międzychód i Śrem, gdzie mieszkańcy pozbawieni są obecnie dostępu do kolei. Dzięki realizacji inwestycji wkrótce zyskają dogodne połączenie – powiedział podczas wtorkowego spotkania Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Warto podkreślić, że w Wielkopolsce Program Kolej Plus obejmuje rewitalizację czterech linii:

  • Międzychód – Szamotuły
  • Śrem – Czempiń
  • Gostyń – Kąkolewo
  • Czarnków – Wągrowiec

a także budowę jednej nowej trasy kolejowej:

  • Konin – Turek

Szacunkowa wartość wszystkich tych inwestycji w regionie o łącznej długości ponad 200 km wynosi ok. 2,2 mld zł.

– Cieszę, że po ostatnim spotkaniu w styczniu, spotykamy się ponownie podczas podpisania umów na wykonanie dokumentacji dla trzech ważnych dla Wielkopolski linii kolejowych. To pokazuje, że te projekty nabierają tempa. To bardzo istotne inwestycje z perspektywy rozwoju całego regionu, ale również dla lokalnych społeczności i mieszkańców, którzy zyskają lepszy dostęp do kolei pasażerskiej – podkreślał wojewoda Michał Zieliński.

PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. podpisały umowy na opracowanie dokumentacji projektowej na budowę nowej linii Turek – Konin z wykonawcą Multiconsult Polska Sp. z o.o. za ok. 13, 7 mln zł (netto) oraz na rewitalizację trasy Międzychód – Szamotuły z BBF Sp. z o.o. za ok. 7,9 mln zł (netto) i Śrem – Czempiń z Konsorcjum firm Mosty Katowice Sp. z o. o. & Arcadis Sp. z o. o. za ok. 9,7 mln zł (netto).

Co ważne, zakończenie prac nad dokumentacją dla wszystkich projektów przewidywane jest w 2026 r., a zakończenie robót budowlanych na przełomie 2028 i 2029 r.

– Podpisane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy na opracowanie dokumentacji dla projektów w ramach programu „Kolej Plus” w Wielkopolsce to kolejny ważny krok dla rozwoju kolei w regionie. Przygotowane projekty wskażą konkretne rozwiązania służące podróżnym w większych i mniejszych miejscowościach aby przygotować dla mieszkańców możliwie najdogodniejsze przejazdy pociągiem – mówił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.

Linia kolejowa Konin - Tuliszków - Turek

Między Koninem a Turkiem przez Tuliszków planowana jest budowa zelektryfikowanej jednotorowej linii kolejowej. Przejazdy między Turkiem a Koninem zajmą 42 minuty, a do Poznania linią Warszawa – Poznań ok. 2h 10 min.

Przewidziano perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszaniem się w siedmiu lokalizacjach:

  • Brzeźno
  • Żychlin
  • Żdżary
  • Tuliszków
  • Słodków
  • Turek Zachodni
  • Turek

Zachowana zostanie możliwość budowy czterech kolejnych przystanków:

  • Kiszewy
  • Grzymiszew
  • Imiełków
  • Obrzębin

Linia kolejowa nr 368 Szamotuły - Międzychód

Niewykorzystywana od 1995 r. linia Szamotuły – Międzychód (linia nr 368) zapewni przejazdy trakcją spalinową z prędkością 120 km/h. Trasa „włączy się” w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań – Szczecin. Dojazd koleją do Poznania szacowany jest na ok. 1h 30 min.

Podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w:

  • Szamotułach (Szamotuły Zachodnie)
  • Szczepankowie
  • Ostrorogu
  • Dobrojewie
  • Nojewie
  • Chrzypsku Wielkim
  • Sierakowie
  • Kłosowicach
  • Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód)

Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 6 kolejnych przystanków:

  • Binino
  • Kikowo
  • Ryżyn
  • Zatom Stary
  • Międzychód Bielsko
  • Międzychód Lipowiec

Linia kolejowa nr 369 Śrem - Czempiń

Między Śremem a Czempiniem (linia nr 369) na ok. 21 km trasie powstanie nowy tor i sieć trakcyjna. Linia, niewykorzystywana od 1995 r., zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem zmodernizowanej linii Wrocław – Poznań, szacowany jest na ok. 55 min.

Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów, przewidziano w:

  • Manieczkach
  • Szymanowie
  • Psarskim
  • Śremie

Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków w:

  • Grabianowie
  • Szołdrach

Program Kolej Plus w Polsce

Do Programu Kolej Plus zakwalifikowano 35 inwestycji zgłoszonych przez samorządy 11 województw. Projekty obejmują miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.

Projekty w programie obejmują:

  • 12 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 372 km;
  • 13 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 484 km;
  • 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km;
  • 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.

Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach programu:

  • zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych;
  • przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
  • zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Węgry w końcu na TAK, Szwecja wstąpi do NATO

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na konin.naszemiasto.pl Nasze Miasto