Ministerstwo Skarbu Państwa chce sprywatyzować PKS, jednak inwestorzy nie są zainteresowani kupnem przedsiębiorstw. Dlatego firmy oferowane są samorządom. W niektórych województwach, np. w Małopolsce, PKS przejmuje samorząd wojewódzki. Jednak w Wielkopolsce marszałek nie był zainteresowany utrzymywaniem komunikacji samochodowej. Dlatego przedsiębiorstwa oferowane są teraz powiatom. Władze powiatu turkowskiego oraz miasta Turek wyraziły już chęć przejęcia PKS Turek. Ma to się odbyć nieodpłatnie.
Za to propozycja skierowana do władz powiatu konińskiego nie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem.
– Powiat ziemski nie ma takich dochodów własnych, by utrzymać przedsiębiorstwo. Złożono nam ofertę, jednak wymaga to dogłębnej analizy. Nie ukrywam, że jest to trudna decyzja. Będziemy jeszcze rozmawiać z dyrekcją PKS – mówi Stanisław Bielik, starosta koniński.
Przeszkodą jest i to, że siedziba PKS znajduje się w Koninie, a zgodnie z prawem, powinna być na terenie działania samorządu.
– Jesteśmy specyficznym powiatem. Sugerowałem, by pomyśleć o stworzeniu spółki pracowniczej – dodaje Bielik.
Miasto też nie jest zainteresowane przejęciem PKS, bo jak stwierdził Andrzej Sybis, zastępca prezydenta Konina, ma już Miejski Zakład Komunikacji.
Z kolei PKS w Kole, które jest przedsiębiorstwem państwowym i podlega wojewodzie, ma być skomercjalizowane.
– W 2006 roku ukazało się ogłoszenie o sprzedaży, rozmawiano z potencjalnym inwestorem, ale nie podpisano umowy. PKS ponosi straty, stąd wniosek o komercjalizację – powiedział Tomasz Stube, rzecznik Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu.
Komercjalizacja oznacza, że firma stanie się jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Właścicielem będzie minister skarbu.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?