Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkopolska stawia na wodór. Czy wodór jest przyszłością transportu miejskiego?

Krzysztof Nowak
Krzysztof Nowak
Dla nas kluczowym nurtem wykorzystania wodoru będzie transport zbiorowy. Autobusy na wodór planują już zakupić takie miasta jak Konin i Poznań , ale jako samorząd województwa chcielibyśmy wykorzystać wodór do napędu pociągów na liniach niezeletryfikowanych – mówił podczas konferencji „Wielkopolska Dolina Wodorowa – Edukacja dla wodoru” Marszałek Marek Woźniak.

Wielkopolska stawia na wodór. Tłumy na konferencji poświęconej nowej energii

W czwartek w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu w ramach cyklu spotkań „Wielkopolska – kierunek wodór” odbyła się konferencja „Wielkopolska Dolina Wodorowa – Edukacja dla wodoru”, która zgromadziła wielu samorządowców, przedsiębiorców, naukowców oraz uczniów z całego regionu.

Wielkopolska jako jeden z pierwszych regionów w Polsce podjął działania w obszarze budowy regionalnego ekosystemu wodorowego

Samorząd Województwa Wielkopolskiego w Regionalnej Strategii Innowacji dla Wielkopolski 2030 wśród celów wskazał rozwój gospodarki zeroemisyjnej ze szczególnym uwzględnieniem wodoru, dodatkowo w lipcu podpisano deklarację o woli powołania Wielkopolskiej Doliny Wodorowej.

Wielkopolska stawia na wodór. Czy wodór jest przyszłością tr...

- Chcemy zmierzać w głównym nurcie Zielonego Ładu, który Unia Europejska przyjęła jako kierunek mający pozwolić nam i przyszłym pokoleniom przeżyć na kuli ziemskiej, bo zagrożenie klimatyczne jest jednoznaczne i coraz rzadziej kwestionowane. Ale aby być w tym głównym nurcie, należy być otwartym na nowe rozwiązania i starać się uzyskać maksimum rzetelnej wiedzy. Mam wrażenie, że jesteśmy na dobrej drodze, żeby odnaleźć się w tym wyścigu – mówił podczas wystąpienia na konferencji Marszałek Marek Woźniak.

Według Marszałka Marka Woźniaka jednym z elementów rozwoju Wielkopolski, a w szczególności Wielkopolski Wschodniej jest wodór, jego produkcja i wykorzystanie.

- Tu potrzebny jest jednak stabilny producent wodoru, którym może być koniński ZE PAK. Jeśli będzie go produkował ze spalania biomasy i odnawialnych źródeł energii, czyli zielonej energii, to spełni nasze oczekiwania. Dla nas kluczowym nurtem wykorzystania wodoru będzie transport zbiorowy. Autobusy na wodór planują już zakupić takie miasta jak Poznań i Konin, ale jako samorząd województwa chcielibyśmy wykorzystać wodór do napędu pociągów na liniach niezeletryfikowanych – dodał.

Marszałek przypomniał również, że

Wielkopolska chce rozwijać także inne źródła pozyskiwania energii.

Chodzi nie tylko o OZE, ale także budowę elektrowni atomowej, o co Samorząd Województwa Wielkopolskiego zabiegał już ponad 10 lat temu proponując dwie lokalizacje.

- Ale zamiast działań merytorycznych, mamy działania polityczne zmierzające do uwodzenia elektoratu związanego z energetyką węglową. To nas już zaprowadziło w ślepą uliczkę – stwierdził Marek Woźniak.

ZOBACZ TAKŻE

Dekarbonizacja po wielkopolsku

Z kolei Członek Zarządu i Przewodniczący Wielkopolskiej Platformy Wodorowej Jacek Bogusławski podkreślił, że rozwój technologii wodorowych jest szansą na dekarbonizację całej gospodarki. Mają w tym pomóc działania i inicjatywy Wielkopolskiej Platformy Wodorowej.

Obecnie ma ona 95 członków ze świata samorządu, biznesu i nauki. Zainteresowanie tą tematyką jest coraz większe – mówił Jacek Bogusławski.

Jednym z pionierskich, wodorowych projektów, który będzie realizowany wspólnie z grupą MTP jest Forum H2POLAND, które zaplanowano w dniach 17-18 maja 2022. - To pierwsze w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej kompleksowe targi dedykowane technologiom wodorowym – zaznaczył Jacek Bogusławski.

Toyota w urzędzie

Uczestnicy czwartkowej konferencji dowiedzieli się m.in. o Sektorowym Porozumieniu Wodorowym, możliwościach pozyskania dofinansowania na rozwój projektów wodorowych, neutralnych klimatycznie miastach przyszłości na przykładach Wiednia i Sztokholmu, czy działaniach Samorządu Województwa Wielkopolskiego w obszarze ekosystemu wodorowego. Wydarzenie było podzielone na trzy równoległe panele eksperckie – Jednostki Samorządu Terytorialnego, Naukę i Firmy.

ZOBACZ TAKŻE

Podczas wydarzenia była też możliwość zobaczenia samochodu na ogniwa paliwowe Toyoty Mirai II generacji.

Spotkanie organizowane było w ramach projektu

„Gospodarna 2050 – H2Wielkopolska”

realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w latach 2019-2022, współfinansowanego ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Działanie 1.4: Internacjonalizacja gospodarki regionalnej, Poddziałanie 1.4.2: Promocja gospodarcza regionu.

Wielkopolska stawia na wodór. Czy wodór jest przyszłością tr...

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na konin.naszemiasto.pl Nasze Miasto