W marcu 2020 roku, podobnie jak sprzedaż nowych samochodów, drastyczny spadek wykazał również import samochodów używanych. Wyniósł zaledwie 52 268 sztuk, czyli o 41,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłym roku. To najgorszy marcowy wynik od 2006 roku, a miesięczny - od lutego 2013 roku.
O tym, jak duży wpływ na te liczby miało ogłoszenie pandemii, świadczą dane z poszczególnych dekad miesiąca: w pierwszej zarejestrowano 55 proc. samochodów, w drugiej 31 proc., a w trzeciej pozostałe 14 proc. (7,3 tys. sztuk).
Średni wiek sprowadzonych w tym roku aut wyniósł 11 lat i 6 miesięcy, przy czym w samym marcu importowane były pojazdy nieznacznie młodsze - średnia to 11 lat i 4 miesiące.
W marcu udział pojazdów z silnikami Diesla w imporcie aut osobowych* wyniósł 43,6 proc., natomiast trend 12-miesięczny wzrósł do poziomu proc. Biorąc pod uwagę źródło sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi – tradycyjnie najczęściej są to Niemcy, Francja i Belgia. Te trzy kraje "dostarczyły" ponad 77,1 proc. używanych aut napędzanych olejem.
We wszystkich województwach tegoroczny import był mniejszy niż przed rokiem. Najwięcej samochodów sprowadzonych zostało do woj. wielkopolskiego (27 958 szt.), a najmniejszy spadek odnotowało woj. kujawsko-pomorskie (-7,4 proc., 12 057 szt.).
Ranking TOP10 krajów, z których najczęściej importowane są samochody do Polski:
Niemcy – 122 339 szt. (-12,5%)
Francja – 22 111 szt. (-6,9%)
Belgia – 15 119 szt. (-8,6%)
Holandia – 9 120 szt. (-17,3%)
Włochy – 8 034 szt. (-12,7%)
USA – 7 385 szt. (7,9%)
Szwajcaria – 5 708 szt. (-16,7%)
Dania – 5 549 szt. (-13,7%)
Austria – 5 385 szt. (-8,4%)
Szwecja – 4 810 szt. (-12,6%)
Ranking TOP20 najczęściej importowanych marek w 2020 roku:
Volkswagen - 24 294 szt.,
Opel – 21 006 szt.,
Ford – 19 069 szt.,
Audi – 18 545 szt.,
Renault – 13 953 szt.,
BMW – 13 300 szt.,
Peugeot – 10 719 szt.,
Citroen – 10 142 szt.,
Mercedes – 9 957 szt.,
Toyota – 7 392 szt.,
Fiat – 7 177 szt.,
Hyundai – 6 470 szt.,
SEAT – 5 743 szt.,
Nissan – 5 730 szt.,
Volvo – 5 158 szt.,
Kia – 4 851 szt.,
Skoda – 4 850 szt.,
Honda – 4 303 szt.,
Mazda – 4 155 szt.,
Suzuki – 3 001 szt.
Trzy czołowe marki powyższego zestawienia stanowią 29,8% importowanych samochodów.
Ranking TOP20 najczęściej importowanych modeli w 2020 roku:
Audi A4 – 7 264 szt.,
Volkswagen Golf – 6 073 szt.,
Opel Astra – 5 729 szt.,
BMW 3 – 4 931 szt.,
Audi A3 – 4 135 szt.,
Volkswagen Passat – 3 992 szt.,
Audi A6 – 3 548 szt.,
Opel Corsa – 3 548 szt.,
Ford Focus – 3 540 szt.,
BMW 5 – 3 356 szt.,
Volkswagen Polo – 3 048 szt.,
Ford Mondeo – 3 029 szt.,
Ford Fiesta – 2 996 szt.,
Opel Meriva – 2 434 szt.,
Nissan Qashqai – 2 428 szt.,
Renault Clio – 2 199 szt.,
Renault Scenic – 2 187 szt.,
Opel Insignia – 2 119 szt.,
Renault Megane – 2 060 szt.,
Volkswagen Touran – 1 995 szt.
Modele z TOP20 stanowią 32,7 proc. importowanych samochodów osobowych.
* dane dotyczą samochodów osobowych z pominięciem minibusów zbudowanych na bazie aut użytkowych, np.: Volkswagen Transporter, Renault Trafic czy Mercedes Sprinter.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?