Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwszy polski autobus elektryczny PILEA wyjechał na ulice Konina

Krzysztof Nowak
Krzysztof Nowak
PILEA to niewielki, zeroemisyjny pojazd z napędem elektrycznym, który dzisiaj oficjalnie został przekazany w użytkowanie Miejskiemu Zakładowi Komunikacji w Koninie. który dzięki nowoczesnej technologii i małym gabarytom, znakomicie sprawdzi się jako miejski środek transportu, szczególnie na linii nocnej. Został zaprojektowany przez polskich konstruktorów z zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, z troską o czystość powietrza i redukcję hałasu z otoczenia. Na razie pierwszy polski autobus elektryczny będzie obsługiwał linię nocną „100”.

PILEA jeździ po ulicach Konina

Pierwszy w kraju Polski Innowacyjny Lekki Elektryczny Autobus, czyli PILEA jeździ po ulicach Konina. Dzisiaj (21 października) został oficjalnie przekazany do użytkowania miejskiemu przewoźnikowi.

Co prawda nie jest to pierwszy elektryk we flocie MZK, ale pierwszy o takich parametrach. Autobus ma 8,6 m długości, 2,45 m szerokości i 3,20 m wysokości. Jednorazowo może zabrać 65 pasażerów i przejechać „na jednej baterii”, która jest wbudowana w podłogę, przynajmniej 150 km.

Pierwszy polski autobus elektryczny PILEA wyjechał na ulice Konina

Na ulice Konina wyjechał nowy autobus elektryczny Pilea

– Ten autobus jest bardzo stabilny. I bardzo bezpieczny. Z uwagi na to, że nie przewozi na dachu żadnej baterii cała konstrukcja jest lekka, dlatego ten autobus jest dużo lżejszy od konkurencji. Skoro jest lżejszy to, głęboko w to wierzymy, będzie zużywał dużo mniej prądu niż konkurencja. To nie wszystko, bo skoro jest lżejszy to - w wyniku badań homologacyjnych - mały, kompaktowy autobus może przewieźć często więcej pasażerów aniżeli autobus relatywnie dłuższy – stwierdził Mariusz Wdowczyk, prezes firmy ARP E-Vehicles, która jest producentem autobusu.

Które linie PILEA obsłuży? Prezes zarządu MZK Konin Magdalena Przybyła wymieniła linię nocną „100”. – Myślę, że jego gabaryty umożliwią nam zaplanować dla niego takie trasy, które były do tej pory wykluczone komunikacyjnie – wyjaśniła Magdalena Przybyła.[/cyt]

Koszt autobusu to około 1,1 miliona zł. Został on wzięty w leasing. Prezydent Piotr Korytkowski zapowiada, że miasto będzie stopniowo eliminować silniki spalinowe na rzecz autobusów elektrycznych, wodorowych bądź też hybryd. Podkreślił, że zakupy są uzależnione od finansowania. - Przed nami bardzo duże wyzwania związane z finansami nie tylko samego miasta. Biorąc pod uwagę powiązanie kapitałowe miasta i MZK oraz innych spółek, czekają nas niestety trudne czasy. Przede wszystkim musimy więc policzyć pieniądze, aby rozwijać tabor. Nie będziemy na tym poprzestawali, ale najważniejsze jest zdobycie kapitału na sfinansowanie wymiany autobusów – mówił prezydent.

Autobus jest bardzo cichy. Goście uczestniczący w jego oficjalnym przekazaniu, wśród nich posłowie Leszek Galemba z PiS i Tomasz Piotr Nowak z PO, mieli okazję zapoznać się z jego możliwościami podczas objazdu ulicami Starówki. Za kierownicą autobusu usiadła Karolina Pawlak.

Pierwszy polski autobus elektryczny PILEA wyjechał na ulice Konina

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na konin.naszemiasto.pl Nasze Miasto