Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Paraliż na konińskich drogach! Dlaczego inwestycje drogowe realizuje się w tym samym czasie?

Krzysztof Nowak
Krzysztof Nowak
Czy Roboty prowadzone na konińskich drogach wiążą się z utrudnieniami dla kierowców i mieszkańców. Czy musiały być realizowane w jednym czasie?

Paweł Adamów, zastępca prezydenta Konina do spraw gospodarczych najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmi - tak. Przebudowa ulicy Kleczewskiej sfinansowana została w znacznej części z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (WRPO), który ma swoje harmonogramy. Były to ostatnie środki unijne na drogi wojewódzkie w tej perspektywie. Nie wiadomo, czy w kolejnym rozdaniu WRPO znajdą się jakieś środki na budowę dróg. Grzechem byłoby z takiej szansy nie skorzystać.

Przebudowa łącznika ulic Wyzwolenia z Paderewskiego wynikała z wieloletniego porozumienia zawartego jeszcze przez poprzednie władze Konina. Pierwsze dwa lata naszej kadencji były ostatnim momentem, aby zdążyć wykonać swoje zobowiązanie polegające na budowie rozjazdów w kierunku ulic Wyzwolenia i I. Paderewskiego, będących uzupełnieniem nowo budowanego w tym miejscu wiaduktu. To element dużego projektu polegającego na przebudowie linii kolejowej na trasie Warszawa-Berlin. Przebudowa ulicy Leśnej i Żwirki Wigury została podyktowana faktem, że bardzo szybko rozpisany został pierwszy nabór z Funduszu Dróg Samorządowych. Mając dokumentację na te dwie ulice, postanowiliśmy starać się o dofinansowanie z funduszu. Można było złożyć dwa projekty i na te dwa projekty otrzymaliśmy pieniądze. Ponadto udało się zdobyć z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska 1 milion złotych na przebudowę sieci ciepłowniczej pod ulicą Leśną i tutaj też byliśmy ograniczeni harmonogramem. Ponadto nasz PWiK miał na ten rok zaplanowane środki na budowę przyłączy wzdłuż ulicy Leśnej. Wszystko więc musiało się zgrać w 2020 roku. Nam to się udało.

Jedna z pierwszych rzeczy, którymi zajęliśmy się w tej kadencji była naprawa estakady na Trasie Bursztynowej. Po wielu miesiącach twardych negocjacji udało się najpierw naprawić jedną nitkę estakady w 2019 roku i teraz trwa naprawa drugiej nitki. Co ważne wszystkie prace odbywają się na koszt wykonawcy, pomimo że minął okres gwarancji. Nie mieliśmy więc wpływu na to, kiedy dokładnie się one rozpoczną. Było to wyłącznie w gestii wykonawcy. No i wreszcie przebudowa ul. Przemysłowej od ul. Brunatnej w kierunku północnym do torów była zdeterminowana otrzymaną dotacją z rządowej subwencji drogowej (otrzymaliśmy 50% dofinansowania). Pomimo zbiegu tych inwestycji staraliśmy się je zawsze organizować, w taki sposób aby odbywały się one z jak najmniejszą niedogodnością dla mieszkańców. Choć zdaję sobie sprawę, że odbiór często był inny, co przy takiej skali inwestycji jest rzeczą naturalną.

Jakiej wartości łącznie i o jakim znaczeniu są te zadania?

Paweł Adamów: Realizujemy inwestycje drogowe o wartości 185 mln zł, na które udało nam się pozyskać 100 mln zł dofinansowania. Jesteśmy np. w gronie liderów miast, które pozyskały największą liczbę środków z Funduszu Dróg Samorządowych w Polsce. Zajęliśmy w tym roku 3. miejsce wśród miast na prawach powiatu za wydatki inwestycyjne. To ważne, że realizujemy tak aktywną politykę inwestycyjną w okresie stagnacji gospodarczej. Dzięki temu wielu podwykonawców z Konina ma zamówienia w tym trudnym okresie pandemii.

Kiedy pojedziemy wyremontowanymi ulicami?

Paweł Adamów: Pewną poprawę mieszkańcy odczują pod koniec października. Oprócz uruchomionego i poszerzonego łącznika ul. Zakładowej z Posadą, do końca października w pełni przejezdna będzie ul. Paderewskiego wraz ze skrzyżowaniami z ul. Torową oraz ul. Przemysłową. W pełni przejezdne będą ulice 11 listopada oraz Wyzwolenia wraz z powstającym u ich zbiegu rondem. Otwarta została w piątek 16 października już jedna nitka ul. Kleczewskiej, co diametralnie poprawi komunikację w tamtym miejscu. Po Wszystkich Świętych natomiast otwarty zostanie nowy wiadukt Wyzwolenia-Paderewskiego.

Czy prace na przeprawie przebiegają zgodnie z planem? i czy trwające remonty zakończą cykl inwestycyjny w mieście?

Paweł Adamów: Na początku grudnia estakada będzie naprawiona. Prace przebiegają zgodnie z planem, choć wykonawca zdecydował się wymienić nie 5 kabli, tak jak wskazywała ekspertyza, ale 7, gdyż inaczej nie mógł ich zakotwiczyć. Grudzień więc powinien być miesiącem, w którym będziemy kończyć ten najbardziej intensywny od wielu lat w Koninie okres pod kątem remontów dróg.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na konin.naszemiasto.pl Nasze Miasto