”Prywaciarz” wyremontuje mosty na Trasie Warszawskiej?
Aby pomysł na powierzenie remontu prywatnemu przedsiębiorcy mógł zostać zrealizowany, najpierw Rada Miasta Konina będzie musiała wyrazić na to zgodę. Jeżeli radni będą na tak, to prezydent przystąpi do realizacji zadania w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
- Po raz pierwszy w Koninie sięgamy po nowoczesne rozwiązania, czyli partnerstwo publiczno-prywatne. Najkrócej mówiąc - jeżeli Rada Miasta Konina wyrazi zgodę, mosty wyremontuje podmiot prywatny, a Miasto w ciągu kilkudziesięciu lat spłaci wszelkie należności. I nie oznacza to pobierania opłat od mieszkańców za wjazd na most
- mówił prezydent Piotr Korytkowski.
ZOBACZ TAKŻE
Miasto zamówiło już analizę finansową, techniczną i prawną od firmy zewnętrznej. Jej koszt został pokryty z dotacji z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.
- Dwa najważniejsze wnioski z niej płynące są takie: po pierwsze symulacje finansowe pokazują, że przebudowa obiektów będzie tańsza w formule ppp niż w normalnym przetargu; po drugie - jest duże zainteresowanie ze strony wykonawców na realizację tego zadania w tej formule
- wyjaśnia zastępca prezydenta ds. gospodarczych Paweł Adamów.
Najbliższa sesja, na której ten temat będzie poruszany, odbędzie się 26 kwietnia. Po akceptacji radnych Miasto wystąpi o wsparcie doradcze do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalne w zakresie oceny inwestycji i jej przeprowadzenia w ramach ppp.
ZOBACZ TAKŻE
Docelowo wykonawca, który wygra przetarg, przebuduje najpierw zwężony most północno-wschodni, a po jego oddaniu wyremontuje południowo-zachodni, czyli po drugiej stronie jezdni. Jak wyjaśnia Paweł Adamów: do roku 2026/2027 Miasto nie będzie nic płacić. Z kolei od 2026/2027 będziemy płacić tzw. opłatę za dostępność przez kolejnych 20 lat. To będzie wynagrodzenie podmiotu prywatnego. Nie będzie żadnych bramek, tak jak na autostradzie A2.
Jak zaznacza prezydent Korytkowski – wybór takiej formuły nie wyklucza pozyskania dofinansowania, o które Miasto będzie się starać. W przypadku, kiedy je dostanie, umniejszy swoje zobowiązanie w stosunku do partnera prywatnego.
Szacowany koszt remontu obu mostów – wschodniego wybudowanego w latach 50. i zachodniego z lat 70. – wynosi ponad 90 milionów złotych. Cztery lata temu ze względów bezpieczeństwa na wschodnim obiekcie drogowcy zwęzili ruch do jednego pasa i wprowadzili ograniczenia prędkości. Taka organizacja ruchu cały czas obowiązuje.
ZOBACZ TAKŻE
ŹRÓDŁO: konin.pl
Forum Lokalnego Biznesu w powiecie krapkowickim - Joachim Wojtala
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?