Most żelazny w Koninie - otwarty [ZDJĘCIA]

Beata Pieczyńska
Most Żelazny w Koninie
Most Żelazny w Koninie Konin Nasze Miasto
Most żelazny w Koninie - otwarty z miesięcznym poślizgiem. Jego przebudowa prowadzona była od końca marca 2014 roku i miała zakończyć się w październiku. Niestety po opóźnieniach obiekt otwarto do użytku 27 listopada.

Most żelazny w Koninie - otwarty. Żelazny? Tak o nim mówią mieszkańcy. Jego prawdziwa nazwa to J. Piłsudskiego.

Most był w stanie opłakanym. Gdyby nie doszło do remontu obiektu musiałby on być zamknięty. Miasto Konin posiada dokumenty z których wynika, że konstrukcja stalowa mostu ostatni raz była odnawiana poprzez metalizację cynkiem w czasie od 10.08.1993 – 29.09.1994 r.

Podobny obiekt o stalowej, nitowanej konstrukcji na drogowym moście trudno obecnie spotkać. Najbliższy znajduje się na moście nad Wisłą w Toruniu. W takiej technologii obiekty inżynierskie nie są dziś budowane.
Prace renowacyjne Mostu im J. Piłsudskiego w Koninie kosztowały ok. 11 mln zł. Remont był dofinansowany z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Miasto pozyskało środki zewnętrzne na ten cel w wysokości 4,5 mln zł.

Most żelazny w Koninie przeszedł remont wykonany przez Konsorcjum Heko Most Włocławek i PRDM Koło. Prace obejmowały: zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej, wymianę płyty pomostu, budowę ścieżki rowerowej, wykonanie odwodnienia, oświetlenia i iluminacji.

Most żelazny w Koninie zawdzięcza swą nazwę stalowej konstrukcji, która pochodzi z początku XX wieku, a dokładniej z roku 1905, gdzie w Opaleniu w latach 1905 – 1909 Niemcy zbudowali most na dolnej Wiśle w ciągu strategicznej linii kolejowej. Był to most drogowo – kolejowy o długości 1058 m i 10 przęsłach, które odwoływały się do klasycznych wzorców architektury militarnej. Olbrzymi most w Opaleniu okazał się niepotrzebny i z powodu dużych potrzeb inwestycyjnych II Rzeczypospolitej w roku 1927 zapadła decyzja o zdemontowaniu mostu na Wiśle w Opaleniu.

W Koninie istniejący most drewniany na łasze rzeki Warty pobudowany w roku 1900 r. przez okupantów rosyjskich został w roku 1914 spalony przez wojska niemieckie. Prowizorycznie odbudowany i wzmocniony przez władze polskie w 1920 r. ponownie w roku 1925 został znacznie uszkodzony w czasie pochodu ludów i w połowie lat dwudziestych z powodu katastrofalnego stanu mostu rozpoczęto przygotowania do odbudowy mostu na drodze państwowej.

Wówczas konstrukcja mostu z Opalenia (dwa elementy ok. 100 m) została wykorzystana do budowy mostu drewnianego na łasze rzeki Warty między ówczesną wsią Czarków (obecny obręb centrum miasta) a Koninem na drodze państwowej nr 17 „Trakt Poznański”.

W Archiwum Państwowym w Koninie, w Wydziale Powiatowym w Koninie z lat 1924 - 1929 – sygnatura akt 578 i 579 zachowały się dokumenty potwierdzające powyższe fakty. DR/KP

Konin.naszemiasto.pl Dołącz do naszej społeczności na Facebooku!

Nowe mandaty od straży miejskiej

Wideo

Dodaj ogłoszenie