Most żelazny w Koninie - otwarty [ZDJĘCIA]

Beata Pieczyńska
Most Żelazny w Koninie Konin Nasze Miasto
Most żelazny w Koninie - otwarty z miesięcznym poślizgiem. Jego przebudowa prowadzona była od końca marca 2014 roku i miała zakończyć się w październiku. Niestety po opóźnieniach obiekt otwarto do użytku 27 listopada.

Most żelazny w Koninie - otwarty. Żelazny? Tak o nim mówią mieszkańcy. Jego prawdziwa nazwa to J. Piłsudskiego.

Most był w stanie opłakanym. Gdyby nie doszło do remontu obiektu musiałby on być zamknięty. Miasto Konin posiada dokumenty z których wynika, że konstrukcja stalowa mostu ostatni raz była odnawiana poprzez metalizację cynkiem w czasie od 10.08.1993 – 29.09.1994 r.

Podobny obiekt o stalowej, nitowanej konstrukcji na drogowym moście trudno obecnie spotkać. Najbliższy znajduje się na moście nad Wisłą w Toruniu. W takiej technologii obiekty inżynierskie nie są dziś budowane.
Prace renowacyjne Mostu im J. Piłsudskiego w Koninie kosztowały ok. 11 mln zł. Remont był dofinansowany z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Miasto pozyskało środki zewnętrzne na ten cel w wysokości 4,5 mln zł.

Most żelazny w Koninie przeszedł remont wykonany przez Konsorcjum Heko Most Włocławek i PRDM Koło. Prace obejmowały: zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej, wymianę płyty pomostu, budowę ścieżki rowerowej, wykonanie odwodnienia, oświetlenia i iluminacji.

Most żelazny w Koninie zawdzięcza swą nazwę stalowej konstrukcji, która pochodzi z początku XX wieku, a dokładniej z roku 1905, gdzie w Opaleniu w latach 1905 – 1909 Niemcy zbudowali most na dolnej Wiśle w ciągu strategicznej linii kolejowej. Był to most drogowo – kolejowy o długości 1058 m i 10 przęsłach, które odwoływały się do klasycznych wzorców architektury militarnej. Olbrzymi most w Opaleniu okazał się niepotrzebny i z powodu dużych potrzeb inwestycyjnych II Rzeczypospolitej w roku 1927 zapadła decyzja o zdemontowaniu mostu na Wiśle w Opaleniu.

W Koninie istniejący most drewniany na łasze rzeki Warty pobudowany w roku 1900 r. przez okupantów rosyjskich został w roku 1914 spalony przez wojska niemieckie. Prowizorycznie odbudowany i wzmocniony przez władze polskie w 1920 r. ponownie w roku 1925 został znacznie uszkodzony w czasie pochodu ludów i w połowie lat dwudziestych z powodu katastrofalnego stanu mostu rozpoczęto przygotowania do odbudowy mostu na drodze państwowej.

Wówczas konstrukcja mostu z Opalenia (dwa elementy ok. 100 m) została wykorzystana do budowy mostu drewnianego na łasze rzeki Warty między ówczesną wsią Czarków (obecny obręb centrum miasta) a Koninem na drodze państwowej nr 17 „Trakt Poznański”.

W Archiwum Państwowym w Koninie, w Wydziale Powiatowym w Koninie z lat 1924 - 1929 – sygnatura akt 578 i 579 zachowały się dokumenty potwierdzające powyższe fakty. DR/KP

Konin.naszemiasto.pl Dołącz do naszej społeczności na Facebooku!

Spadły ceny paliw z powodu epidemii koronawirusa

Wideo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3