Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Konin. Dzień Dojazdu Rowerem do Pracy. Czy nasze miasto dba o rowerzystów?

Bartłomiej Bolczyk
Bartłomiej Bolczyk
W Koninie można spotkać rowerowe patrole policji
W Koninie można spotkać rowerowe patrole policji KMP Konin
21 maja to Dzień Dojazdu Rowerem do Pracy. Czy mieszkańcy Konina mają warunki do wykorzystania dzisiejszego święta?

Dzień Dojazdu Rowerem do Pracy - jak jeździ się rowerem po Koninie

Choć w Koninie jest dziś zdecydowanie więcej ścieżek rowerowych i generalnie warunki są dużo lepsze niż przed kilkoma laty, to jednak na mapie miasta wciąż zdarzają się białe plamy. Mieszkańcy Łężyna, Pątnowa czy Gosławic nie mogą mówić o rozbudowanej infrastrukturze rowerowej. Również w starym Koninie i Wilkowie brakuje dróg stricte rowerowych. Problematyczne jest też bezpieczne przemieszczanie się rowerem na długich dystansach. Trudno mówić o komforcie podróży na dwóch kółkach, gdy dojechać mamy na przykład spod Muzeum Okręgowego w Gosławicach na V osiedle. Ulica Przemysłowa z pewnością nie należy do najbezpieczniejszych dla rowerzystów. "Pułapką" jest też ulica Jana Pawła II, gdzie wąskie gardło stanowi rejon mostu przez Kanał Ślesiński, zdecydowanie utrudniający przejazd rowerem z centrum miasta na Laskówiec czy Grójec.

Nie sposób jednak nie zauważyć, że "coś" kilka lat temu się ruszyło i Konin zaczął dostrzegać rowerzystów. Pod koniec kadencji prezydenta Józefa Nowickiego powstało kilka ścieżek rowerowych. Zaczęły też funkcjonować rowery miejskie, a mieszkańcy chętnie z nich korzystają (co widać zwłaszcza w ciepłe, letnie dni, gdy stacje wypożyczania rowerów w najbardziej uczęszczanych punktach potrafią stać zupełnie puste). Rowerowe projekty zgłaszane są również do Konińskiego Budżetu Obywatelskiego (vide ścieżka łącząca Staromorzysławską ze wspomnianą Jana Pawła II - obecnie w budowie).

W mieście rozwinęły się też oddolne ruchy rowerowe, spośród których najbardziej wyróżnia się Rowerowy Konin. Inicjatywa ta jest wyraźnie słyszalna w mieście, o czym świadczą choćby rozmowy z wiceprezydentem Pawłem Adamowem czy ZDM. Dzięki współpracy Rowerowego Konina i Zarządu Dróg Miejskich na skrzyżowaniu ul. Przemysłowej i Paderewskiego zamontowano elementy infrastruktury rowerowej, jakich dotychczas w mieście nie było, takie jak podpórki dla rowerzystów, ułatwiające oczekiwanie na zmianę świateł, bez konieczności zsiadania z roweru. Rowerowy Konin zwraca też uwagę na błędy w oznakowaniu tras czy inne problemy dla cyklistów (ostatnio na przykład poruszyli temat niebezpiecznie zamontowanej wiaty przystankowej przy Trasie Warszawskiej).

Przede wszystkim jednak na co dzień widać po prostu więcej rowerzystów niż przed laty. Możemy spotkać rowerowe patrole policji, rowerzystów w drodze z i do pracy lub na zakupach, urzędników miejskich (na dwóch kółkach widywany jest choćby wiceprezydent Witold Nowak), uczniów dojeżdżających do szkół czy po prostu ludzi, którzy dbają w ten sposób o formę.

Rowerowa mapa Konina

Pozostaje mieć nadzieję, że rowerowa infrastruktura Konina będzie coraz bardziej rozbudowywana - mieszkańcy zdecydowanie na tym skorzystają! A tymczasem polecamy sporządzoną przez Rowerowy Konin oraz stowarzyszenie Zmieniamy Konin mapę, na której łatwo można sprawdzić gdzie znajdują się drogi dla rowerów, drogi z dopuszczonym ruchem rowerowym czy stacje roweru miejskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na konin.naszemiasto.pl Nasze Miasto