Konin krajowym pionierem
Dostawca, wielkopolska firma Solaris Bus & Coach, został wyłoniony w drodze przetargu. Miejski Zakład Komunikacji w Koninie sp. z o.o. wydzierżawi autobus napędzany energią pochodzącą z wodoru na okres czteroletni. Zgodnie z umową pojazd zostanie dostarczony w ciągu 12 miesięcy. Tym samym autobus Solaris Urbino 12 hydrogen pierwszego w Polsce odbiorcę znalazł w sąsiedztwie.
Modernizacja taboru autobusowego Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie to kierunek, który obrało Miasto Konin. Zapowiadając jego unowocześnienie, myślałem wówczas głównie o autobusach hybrydowych i elektrycznych. To, że dziś podpisujemy umowę na dzierżawę autobusu wodorowego Solaris, jest dla mnie powodem do dumy i ogromnej radości. Najnowocześniejsze na świecie rozwiązania w zakresie transportu publicznego trafią właśnie do Konina. Wierzę, że to dopiero początek
– powiedział Prezydent Miasta Konina Piotr Korytkowski.
Z dużą nieśmiałością podejmujmy to zadanie, ale z ogromnym przekonaniem, że tędy droga i tak należy podążać. Wiemy, że dzięki współpracy z firmą Solaris i przy wsparciu władz miasta, damy radę
– deklaruje Magdalena Przybyła, Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie.
To będzie pierwszy autobus wodorowy w Polsce. Podpisujemy kontrakt na coś, co jest nowatorskie, a co zaczęło rozwijać się intensywnie w Europie i tym bardziej cieszę się, że dzieje się to w Wielkopolsce, w moich rodzinnych stronach
– powiedział Dariusz Michalak, wiceprezes Zarządu ds. R&D i Produkcji, który w imieniu firmy Solaris podpisywał umowę.
"Nadzwyczajna chwila" dla Konina i Polski
Jesteśmy świadkami nadzwyczajnej chwili. Jeszcze nie tak dawno temu nasza firma wprowadzała na polski rynek pierwsze autobusy elektryczne, dziś natomiast podpisujemy pierwszy kontrakt na dostarczenie autobusu zasilanego wodorem do Konina. Nie raz deklarowaliśmy, że jesteśmy prekursorem przemian w transporcie publicznym w Polsce – dzisiejszy dzień doskonale to przypieczętowuje. Wodór ma szansę stać się jednym z filarów transformacji transportu publicznego w Polsce i całej Europie
– powiedział Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.
Wśród głównych zalet autobusu wodorowego warto wymienić zwłaszcza krótki czas tankowania pojazdu, bardzo duży zasięg oraz bezemisyjny, cichy i przyjazny mieszkańcom miast tryb pracy. Wodór jest absolutnie czystym źródłem energii. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym są ciepło oraz para wodna. Wodór przechowywany będzie w postaci gazowej, w umieszczonych na dachu zbiornikach. Zamówiony autobus zostanie również wyposażony w dodatkowy magazyn energii elektrycznej – baterię Solaris High Power.
Warto przypomnieć, że pod koniec stycznia tego roku MZK miał okazję testować w Koninie autobus wodorowy firmy Solaris. Firma mogła wówczas przekonać się o zaletach tego niezwykle zaawansowanego technicznie pojazdu.
Wraz ze zrealizowaniem dostawy nowego autobusu do Konina, Polska dołączy do elitarnego grona państw, które skorzystały z wodorowej oferty Solarisa, a Konin stanie się polskim pionierem w korzystaniu z energii wodorowej w transporcie miejskim.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?