Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak zmienią się projekty programów wsparcia unijnego

Krzysztof M. Kaźmierczak
Na takie projekty jak dofinansowana z WRPO budowa minibrowaru "Poziomka" w Kujankach (pow. Złotów) nadal będzie można uzyskać wsparcie unijne, ale raczej nie w formie dotacji tylko poręczenia lub pożyczki na bardzo preferencyjnych warunkach
Na takie projekty jak dofinansowana z WRPO budowa minibrowaru "Poziomka" w Kujankach (pow. Złotów) nadal będzie można uzyskać wsparcie unijne, ale raczej nie w formie dotacji tylko poręczenia lub pożyczki na bardzo preferencyjnych warunkach Fot. Krzysztof M. Kaźmierczak
Potencjalni beneficjenci unijnego wsparcia mogą być spokojni - nie zmieni się grono podmiotów, które będą mogły korzystać z pomocy UE w perspektywie WRPO 2014 - 2020. Nie będzie również rewolucji w projektach programów operacyjnych - mimo iż podczas negocjowania Umowy Partnerstwa określającej kierunki unijnej interwencji w Polsce Komisja Europejska początkowo oczekiwała kilku zasadniczych zmian w architekturze programów operacyjnych.

Stanowisko UE dotyczyło ograniczenia wsparcia sektora zdrowia - przeniesienia go wyłącznie na poziom krajowy (z powodu braku odpowiedniego mechanizmu ich koordynacji) i znacznego ograniczenia wsparcia sektora kultury - przeniesienia interwencji w tym zakresie wyłącznie na poziom regionalny. Zamiast rewolucji nastąpiły jednak znacznie łagodniejsze zmiany. Udało się uzyskać zgodę na wsparcie sektorów kultury i zdrowia na poziomie krajowym oraz regionalnym pod warunkiem stworzenia mechanizmów gwarantujących skoordynowanie inwestycji. Warunek ten wynika z unijnego zalecenia poprawy efektywności kosztowej funkcjonowania sektora zdrowia w Polsce.

Są jednak obszary, w których doszło do większych zmian. Przyjęta przez Komisję Europejską Umowa Partnerstwa przewiduje koncentrację interwencji polityki spójności w sektorze wodno-kanalizacyjnym wyłącznie w aglomeracjach uwzględnionych w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych. W przypadku inwestycji związanych z gospodarką wodno-ściekową spoza puli KPOŚK nie można ich wspierać z Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wymóg ten wiąże się z koniecznością wykorzystania środków unijnych na realizację zobowiązań wynikających z dyrektywy dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych - jej niewypełnienie wiąże się z naliczaniem kar finansowych dla Polski.

Nie oznacza to jednak, że z UE nie będzie można otrzymać pomocy na inwestycje wodno-kanalizacyjne spoza KPOŚK. Możliwe będzie ich wspieranie w ramach projektu Program Rozwoju Obszarów Wiejskich - o ile tylko dotyczyć one będą tego rodzaju inwestycji w w miejscowościach poniżej 2 tys. mieszkańców.
W nowej perspektywie silny akcent położono na inno-wacyjność. Dotyczyć ma to transferu efektów prac badawczych i rozwojowych (B+R) do gospodarki. Wsparcie innowacyjności ma być skoncentrowane na sektorze MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw). Nie wyklucza to jednak korzystania z pomocy UE przez duże przedsiębiorstwa - uwarunkowane to ma być zapewnieniem konkretnych efektów działalności badawczo-rozwojowej.

Podobnie z ograniczeniem pomocy dla infrastruktury nauki wyłącznie do podmiotów uwzględnionych w Polskiej Mapie Infrastruktury Badawczej oraz zgodnej z krajowymi i regionalnymi strategiami inteligentnej specjalizacji. Możliwe będzie także wsparcie infrastruktury ważnej z punktu widzenia regionu - pod warunkiem uzgodnienia tego z ministrami właściwymi ds. nauki i szkolnictwa wyższego oraz rozwoju regionalnego.

W ramach środków na promowanie zrównoważonego transportu uwarunkowano finansowania inwestycji w drogi lokalne do takich, które przyczynią się do rewitalizacji i regeneracji miejskich obszarów funkcjonalnych lub są związane ze zrównoważoną mobilnością miejską. Wsparcie będzie można także otrzymać na drogi lokalne konieczne do bezpośredniego połączenia z transeuropejską siecią transportową, przejściami granicznymi, portami lotniczymi, morskimi, terminalami towarowymi oraz centrami lub platformami logistycznymi. Umowa Partnerstwa przewiduje na drogi lokalne nie więcej niż 15 proc. środków przeznaczonych na transport drogowy.

Zmiany dotyczą też wsparcia dla portów lotniczych. Korzystać z niego będą mogły tylko lotniska znajdujące się w transeuropejskiej sieci transportowej, a pomoc z UE ograniczona zostanie do inwestycji związanych z poprawą bezpieczeństwa lub ochroną środowiska.

W perspektywie 2014 - 2020 inwestowanie w edukację skoncentrowane będzie na działaniach ukierunkowanych na poprawę jakości kształcenia zawodowego wyższego oraz zwiększenie udziału dorosłych w edukacji. Z tego względu wsparcie kształcenia ogólnego zostanie ograniczone do obszarów istotnych dla rozwoju polskiej edukacji.
Sprecyzowano również, że środki na promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia mają być przeznaczone głównie na rzecz osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy (młodych, starszych, niepełnosprawnych, kobiety i osoby o niskich kwalifikacjach). Do 20 proc. ograniczono środki na wsparcie dla osób spoza tej grupy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto