Przebudowa dwóch newralgicznych punktów na drogowej mapie miasta to jedna z największych inwestycji ostatnich lat. Dzięki niej możliwe było ponowne uruchomienie wszystkich gorzowskich linii tramwajowych. Ostatni raz funkcjonujące jednocześnie trzy linie mieszkańcy widzieli na torach prawie pięć lat temu. Później część taboru została unieruchomiona w zajezdni, a miasto jako inwestor sukcesywnie ruszyło z przebudowami torowisk.
Przeczytaj również: Tramwaje wróciły na Piaski. Nie jeździły tu... prawie pięć lat
Wyremontowano półtora kilometra drogi
Najpierw modernizacji doczekała się ulica Sikorskiego, następnie Kostrzyńska, a później również ulice Chrobrego i Mieszka I. W ramach ostatniego zadania wyremontowano odcinek drogi o długości półtora kilometra.
Zamontowano tam łącznie dziesięć nowoczesnych wiat przystankowych, wiatę rowerową, dwadzieścia pięć ławeczek, dwadzieścia osiem koszy na śmieci, trzydzieści trzy stojaki rowerowe oraz sześć tablic systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Koszt zadania to ponad siedemdziesiąt milionów złotych.
Nie obyło się bez utrudnień i opóźnień
Biorąc pod uwagę zakres inwestycji, a także jej umiejscowienie w samym centrum miasta nie obyło się bez utrudnień. Te dotyczyły szczególnie organizacji ruchu i objazdów. Niedogodności dało się odczuć zwłaszcza w momencie, gdy z ruchu wyłączone były główne arterie komunikacyjne - skrzyżowanie ulic Chrobrego, Jagiełły i Wybickiego, skrzyżowanie Mickiewicza i Mieszka I oraz skrzyżowanie Roosevelta, Mieszka I i Kazimierza Wielkiego.
Inwestycja zaliczyła też kilkumiesięczny poślizg. Pierwotnie miała bowiem potrwać do koniec grudnia ubiegłego roku. Jednak na początku listopada wykonawca złożył w magistracie wniosek o przedłużenie terminu zakończenia prac.
Teraz jest zupełnie nowa jakość
Mimo tych trudności dziś mieszkańcy mogą już zapomnieć o nierównych chodnikach, zniszczonych podbudowach torowiska oraz hałasach i uciążliwościach dotychczasowej komunikacji tramwajowej w tej części miasta. Zamiast tego jest zupełnie nowa jakość.
Wzdłuż gorzowskiego "traktu królewskiego" powstał też nowoczesny deptak z nowymi nasadzeniami drzew i nową małą architekturą oraz stylizowanymi latarniami i dedykowanym torowisku oświetleniem ledowym, które ma ostrzegać pieszych przed nadjeżdżającym tramwajem.
Na budowie odkryto archeologiczne skarby
Miasto nie uniknęło także odkryć archeologicznych w tym miejscu. Liczne ślady historii odkryte zostały na remontowanej ulicy Chrobrego, tuż obok dawnego Arsenału. Po wykopaliskach i odkryciach fragmentów ceramicznych z kultury pucharów lejkowatych, starej słodowni, szwedzkiej twierdzy obronnej czy piwnicach poniemieckich kamienic, archeolodzy znaleźli tu także pozostałości murów miejskich z XIV wieku oraz otaczającą mury fosę. Natrafili również na ludzkie kości i zachowane prawie w całości szkielety. Znaleziska zgodnie z obowiązującymi przepisami musiały zostać zinwentaryzowane.
Zobacz też:
Michał Probierz o Ekstraklasie i Euro
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?