Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fundusze Europejskie. Ze wsparciem Unii uczniowie zdobędą wyższe kompetencje

Monika Kaczyńska
Dzięki  wsparciu z funduszy europejskich szkoły i inne instytucje edukacyjne mogą wzbogacić się m.in. o sprzęt służący do wykonywania doświadczeń
Dzięki wsparciu z funduszy europejskich szkoły i inne instytucje edukacyjne mogą wzbogacić się m.in. o sprzęt służący do wykonywania doświadczeń 123rf
Fundusze Europejskie. Dodatkowe zajęcia, a także lepiej wyposażone pracownie sprawią, że uczniowie będą umieli w większym stopniu radzić sobie z rozwiązywaniem problemów i współpracować

Fundusze Europejskie
Jakość kształcenia w Polsce systematycznie rośnie. Jak wykazało międzynarodowe badanie PISA, mierzące kompetencje w zakresie języka ojczystego, matematyki i nauk przyrodniczych, polscy uczniowie znaleźli się w pierwszej dziesiątce najlepiej wyedukowanych, obok Szwajcarów, Duńczyków, Niemców czy słynących z wyjątkowo dobrego systemu edukacji Finów.

Często okazuje się jednak, że dobre wyniki w nauce i duży zasób wiedzy nie przekładają się na sukcesy na rynku pracy. Okazuje się, że dobrze wyedukowani młodzi ludzie gorzej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów, wyszukiwaniem innowacyjnych sposobów na dotarcie do celu. Współpraca w zespole to także ich nie najmocniejsze strony. Brak tych kompetencji sprawia, że uczniowie nie wykorzystują w pełni swojego potencjału i wiedzy.

Projekty, które będzie można zgłaszać do ogłoszonego niedawno konkursu „Kształcenie ogólne - projekty konkursowe”, mogą tę sytuację poprawić. Dzięki nim kształcenie będzie efektywniejsze, a uczniowie lepiej przygotowani do konfrontacji z „dorosłą rzeczywistością”.

Postawić na kreatywność i pracę w zespole

- Jest jasne, że nowoczesne pracownie czy odpowiednie pomoce naukowe pozwalają dzieciom zdobywać wiedzę efektywniej - mówi Sylwia Wójcik, dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

- Projekty konkursowe mogą więc uwzględniać wyposażenie bądź doposażenie w sprzęt potrzebny na przykład do przeprowadzania doświadczeń. Nie mniej ważne są także te działania, które wspierają uczniów w zdobywaniu kompetencji w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych czy języków obcych oraz kształtujące takie cechy, jak kreatywność, innowacyjność czy umiejętność pracy zespołowej - dodaje dyrektor Wójcik.

Można więc wnioskować o wsparcie na realizację zajęć wyrównawczych, różnych działań zmierzających do rozwijania uzdolnień uczniów oraz organizację kółek zainteresowań, warsztatów czy laboratoriów, z których będą korzystać uczniowie, a także projektów edukacyjnych.

- Praca projektowa, polegająca na wspólnym rozwiązywaniu postawionego problemu, pod opieką i przy wsparciu nauczyciela, kształtuje zarówno kreatywność i innowacyjność, ale także bardzo ważną na dzisiejszym rynku pracy umiejętność pracy zespołowej - podkreśla Sylwia Wójcik.

Kolejnym elementem projektów, który może znaleźć się w składanym wniosku konkursowym, są działania na rzecz większego zindywidualizowania podejścia do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych i osób z niepełnosprawnościami.

W zakres tych działań mogą wchodzić dodatkowe zajęcia wyrównawcze, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne np. logopedyczne, socjoterapeutyczne i inne.

Projekt może przewidywać także doradztwo zawodowe dla uczniów, podnoszenie kwalifikacji nauczycieli i wiele innych działań.

Wśród nich jest możliwość udzielania stypendiów uczniom szczególnie uzdolnionym, pochodzącym z uboższych rodzin.

- Chodzi tu o stypendia naukowe, ale uwzględniające także sytuację materialną ucznia - wyjaśnia Sylwia Wójcik. - Takie stypendium ma za zadanie wyrównać szanse dziecka, w stosunku do równie zdolnych, ale dysponujących lepszym zapleczem materialnym kolegów.

Miliony do podziału

Do podziału w konkursie jest ponad 27,6 mln zł. W ramach tej puli blisko 6,5 miliona to pieniądze na projekty zgodnie z Mandatem Terytorialnym dla Obszarów Strategicznej Interwencji: leszczyńskiego, gnieźnieńskiego, pilskiego i konińskiego.

Wnioski w konkursie mogą składać wszystkie podmioty z wyjątkiem osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej.

Oni już działają
Obecny konkurs jest kolejnym, w którym o wsparcie będą ubiegać się projekty w ramach poddziałania 8.1.2 „Kształcenie ogólne”.

W realizowanym projekcie „Kopalnia kompetencji - rozwój edukacji gimnazjalnej na terenie K OSI” bierze udział 19 szkół z 19 gmin powiatu konińskiego.

Uczestniczy w nim łącznie 1.380 uczniów i 168 nauczycieli.

Więcej informacji
Ogłoszenie o konkursie oraz jego regulamin można znaleźć na stronie **

www.wrpo.wielkopolskie.pl/nabory

**

Wnioski można składać od 30 listopada do 20 grudnia 2017 roku, godziny 15.30. Należy to zrobić on-line za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego (

lsi.wielkopolskie.pl

).

W ciągu pięciu dni roboczych od złożenia wniosku elektronicznie należy dostarczyć jego wersję papierową do Sekretariatu Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego (al. Niepodległości 18, 61-713 Poznań bud. „C”, 1 piętro, pok. 142) od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30-15.30.

Dokumenty można wysłać pocztą za potwierdzeniem odbioru lub kurierem. Liczy się data ich wpływu do urzędu.

od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto