Budżet obywatelski 2025. Burmistrz w zarządzeniu przedstawił harmonogram
Uchwała Rady Miasta Malborka w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych budżetu obywatelskiego z 1 lutego 2019 r. przewiduje zadania dla burmistrza. To on w zarządzeniu ma określić proponowaną pulę pieniędzy z kasy miasta na realizację zadań zgłoszonych przez mieszkańców. Włodarz ma również określić maksymalną wartość składanych projektów podziale na duże i małe oraz przedstawić dokładny harmonogram przeprowadzenia konsultacji społecznych budżetu obywatelskiego.
W dokumencie pojawić ma się również skład zespołu ds. budżetu obywatelskiego oraz regulamin pracy, a także wzór karty do głosowania.
Zarządzenie nr 56/2024 Burmistrza Miasta Malborka datowane jest na 12 marca 2024 r., ale zostało opublikowane dopiero w poniedziałek (25 marca). Jak czytamy, nie zmienia się kwota, jaka będzie do podziału między zgłoszone zadania, bo będzie to 600 tys. zł. Na duże projekty przeznaczone zostanie 80 proc. tej kwoty, na małe – 20 proc.
Maksymalna wartość dużego projektu to 240 tys. zł, a małego – 30 tys. zł.
Jak wynika z zarządzenia, od 12 marca trwa kampania informacyjna promująca budżet obywatelski, by jak najwięcej mieszkańców zgłaszało swoje pomysły, a później wzięło aktywny udział w ich wyborze.
Harmonogram określa termin składania wniosków, bo można to będzie zrobić od 1 do 31 maja. Jak widać, mieszkańcom zostało mało czasu na opisanie swoich pomysłów i przygotowanie kosztorysu zadania.
Weryfikacja zgłoszonych projektów zaplanowana jest na czerwiec. Prezentacja projektów, także na spotkaniach z mieszkańcami, ma odbyć się od 1 do 12 września. Na głosowanie malborczycy będą mieli miesiąc, bo wybierać będą przez cały wrzesień, zarówno w tradycyjnej formie, jak i online.
Listę projektów, które otrzymały najwięcej głosów, złożony z urzędników i przedstawicieli miejskih podmiotów zespół ds. budżetu obywatelskiego przedstawi burmistrzowi do 11 października. Wtedy też i mieszkańcy poznają zadania wybrane do realizacji.
Uchwała Rady Miasta i ramowy harmonogram. Więcej czasu dla mieszkańców
Opublikowane w zarządzeniu terminy różnią się od zapisów uchwały określającej zasady malborskiego budżetu obywatelskiego. Tam przewidziano dużo więcej czasu na przygotowania dla mieszkańców.
Oto ramowy harmonogram konsultacji z załącznika do uchwały Rady Miasta:
- luty - kampania informacyjna
- marzec i kwiecień - składanie przez mieszkańców projektów do budżetu obywatelskiego oraz akcja informacyjna o budżecie obywatelskim
- maj i czerwiec - weryfikacja zgłoszonych projektów przez zespół ds. budżetu obywatelskiego
- sierpień i wrzesień - spotkania z mieszkańcami, przedstawienie projektów, które zostaną poddane pod głosowanie, publikacja projektów na stronie internetowej miasta; głosowanie mieszkańców w Urzędzie Miasta Malborka oraz na stronie internetowej,
- październik – przekazanie burmistrzowi wyników głosowania przez zespół ds. budżetu obywatelskiego
- do końca października - zgłoszenie projektów, które uzyskają największą liczbę głosów do projektu budżetu miasta Malborka.
Pomysły mieszkańców. Które są dobre, a które nie nadają się do realizacji?
Zgłaszane propozycje muszą mieścić się w katalogu zadań własnych gminy i możliwe jest ich zrealizowanie w ciągu jednego roku budżetowego. Jak tłumaczą urzędnicy, proponowanym zadaniem może być każda inicjatywa obywatelska, która przyczyni się do poprawy warunków życia i funkcjonowania mieszkańców miasta Malborka, w szczególności:
- budowa, modernizacja lub remont elementu infrastruktury gminnej,
- działania o charakterze prospołecznym, kulturalnym, oświatowym, sportowym lub innym mającym na celu podniesienie jakości życia mieszkańców.
Lepiej też zawczasu wiedzieć, co może nie mieć szans na wykonanie. Urząd Miasta wylicza, jakich zadań nie zgłaszać:
- po realizacji generowałyby koszty niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości projektu,
- przekraczające ograniczenia wartości projektów dużych, czyli 240 tys. zł,
- stoją w sprzeczności z obowiązującymi planami i programami, w tym w szczególności z planami zagospodarowania przestrzennego, programami branżowymi, wieloletnią prognozą finansową miasta, uchwałą w sprawie ustalenia budżetu miasta oraz jej zmianami itp.,
- dotyczą remontu, budowy, przebudowy lub zakupu wyposażenia do spółek prawa handlowego, w których miasto posiada udziały,
- wymagają współpracy instytucjonalnej podmiotów zewnętrznych, jeżeli te nie przedstawiły wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia,
- naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności,
- nie będą ogólnodostępne dla mieszkańców miasta.
Budżet obywatelski jest realizowany w Malborku od 2016 r. Wśród zadań, które do tej pory wykonano, jest m.in. park przy ul. Ciepłej, Piknik Park, napis „Malbork”, figurki Marianków, park kieszonkowy, tężnia solankowa na Osiedlu Południe i w parku czy wodny park rozrywki na kąpielisku.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?