Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Znamy szczegóły
Radni przegłosowali projekt zakładający Strefę Czystego Transportu na obszarze całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać:
- aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej,
- liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7,
- ulicą Wiatraczną,
- aleją Stanów Zjednoczonych,
- Mostem Łazienkowskim,
- aleją Armii Ludowej,
- ulicą Wawelską,
- ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”,
- ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”,
- Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.
Jak to skontrolować?
Dla zdecydowanej większości pojazdów, jak podaje miasto ok. 95%, uprawnienie da się potwierdzić za pomocą dostępu do Centralnej Ewidencji Pojazdów, nie będą wydawane nalepki. Dla starych pojazdów, które spełniają kryteria dla wyjątków (np. mieszkańcy SCT albo seniorzy, którzy kupili samochód już wcześniej) obowiązkowe będą nalepki. Przewidziany jest mieszany system kontroli na obszarze projektowanej strefy – obejmujący zarówno patrole kontrolujące pojazdy w ruchu wewnątrz strefy i na jej wlotach, jak i istniejący system kamer (na wjeździe do strefy), który może być rozbudowany, jeśli zajdzie taka potrzeba. Jakie będą kary za złamanie przepisu? Zgodnie z Art. 96c Kodeksu wykroczeń: Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 zł.
Kto dokładnie nie może wjechać do strefy i od kiedy? Są wyjątki
Łącznie SCT obejmie obszar 37 kilometrów kwadratowych, czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu. Od lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat. Od 2026 roku nastąpi zaostrzenie przepisów i w strefie nie będą mogły się poruszać odpowiednio pojazdy z silnikiem Diesla starszym niż 16 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 25 lat. Przepisy zaostrzane będą w 5 etapach, ale dwa pierwsze z nich wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. De facto reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r.
Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT. Zasady SCT nie będą dotyczyły również posiadaczy aut zabytkowych. Znamy szacunki ile samochodów nie wjedzie do centrum. Tutaj opisujemy szczegóły.
Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?