MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Mosty na trasie Warszawskiej wyremontuje prywatny podmiot? Pojawił się taki pomysł

OPRAC.:
Marcin Maliński
Marcin Maliński
Mirosław Jurgielewicz
Konin wciąż nie otrzymał dofinansowania na remont mostów na trasie Warszawskiej. Mieszkańcy zwężoną jezdnią poruszają się od czterech lat, a pieniędzy jak nie było, tak nie ma. Zaradzić temu może rozwiązanie, które niedawno zaproponowano – remont obiektów powierzy się prywatnemu przedsiębiorcy.

”Prywaciarz” wyremontuje mosty na Trasie Warszawskiej?

Aby pomysł na powierzenie remontu prywatnemu przedsiębiorcy mógł zostać zrealizowany, najpierw Rada Miasta Konina będzie musiała wyrazić na to zgodę. Jeżeli radni będą na tak, to prezydent przystąpi do realizacji zadania w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Po raz pierwszy w Koninie sięgamy po nowoczesne rozwiązania, czyli partnerstwo publiczno-prywatne. Najkrócej mówiąc - jeżeli Rada Miasta Konina wyrazi zgodę, mosty wyremontuje podmiot prywatny, a Miasto w ciągu kilkudziesięciu lat spłaci wszelkie należności. I nie oznacza to pobierania opłat od mieszkańców za wjazd na most

- mówił prezydent Piotr Korytkowski.

ZOBACZ TAKŻE

Miasto zamówiło już analizę finansową, techniczną i prawną od firmy zewnętrznej. Jej koszt został pokryty z dotacji z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.

- Dwa najważniejsze wnioski z niej płynące są takie: po pierwsze symulacje finansowe pokazują, że przebudowa obiektów będzie tańsza w formule ppp niż w normalnym przetargu; po drugie - jest duże zainteresowanie ze strony wykonawców na realizację tego zadania w tej formule

- wyjaśnia zastępca prezydenta ds. gospodarczych Paweł Adamów.

Najbliższa sesja, na której ten temat będzie poruszany, odbędzie się 26 kwietnia. Po akceptacji radnych Miasto wystąpi o wsparcie doradcze do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalne w zakresie oceny inwestycji i jej przeprowadzenia w ramach ppp.

ZOBACZ TAKŻE

Docelowo wykonawca, który wygra przetarg, przebuduje najpierw zwężony most północno-wschodni, a po jego oddaniu wyremontuje południowo-zachodni, czyli po drugiej stronie jezdni. Jak wyjaśnia Paweł Adamów: do roku 2026/2027 Miasto nie będzie nic płacić. Z kolei od 2026/2027 będziemy płacić tzw. opłatę za dostępność przez kolejnych 20 lat. To będzie wynagrodzenie podmiotu prywatnego. Nie będzie żadnych bramek, tak jak na autostradzie A2.

Jak zaznacza prezydent Korytkowski – wybór takiej formuły nie wyklucza pozyskania dofinansowania, o które Miasto będzie się starać. W przypadku, kiedy je dostanie, umniejszy swoje zobowiązanie w stosunku do partnera prywatnego.

Szacowany koszt remontu obu mostów – wschodniego wybudowanego w latach 50. i zachodniego z lat 70. – wynosi ponad 90 milionów złotych. Cztery lata temu ze względów bezpieczeństwa na wschodnim obiekcie drogowcy zwęzili ruch do jednego pasa i wprowadzili ograniczenia prędkości. Taka organizacja ruchu cały czas obowiązuje.

ZOBACZ TAKŻE

ŹRÓDŁO: konin.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na konin.naszemiasto.pl Nasze Miasto