Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy jest konieczna wymiana opon na zimowe

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
W temperaturach poniżej plus 7 stopni Celsjusza opona letnia powoli traci swoje właściwości. Im zimniej, tym łatwiej staje się twarda , a droga hamowania samochodu się wydłuża. Lekarstwem na te problemy jest ogumienie zimowe.

Chociaż sezonowa wymiana ogumienia jest w Polsce coraz bardziej popularna, wielu kierowców ciągle twierdzi, że zimówki to zbędny wydatek. Czy mają rację? Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl odpowiada, że to błędne myślenie.

- Zadaniem ogumienia jest zapewnienie samochodowi optymalnej przyczepności. Problem w tym, że jeden rodzaj opon nie będzie w stanie poradzić sobie z tym równie dobrze zimą i latem. To dlatego opracowano specjalne mieszaki gumowe i bieżniki – inne na lato i na zimę – tłumaczy ekspert.

Twarda jak plastik
Podstawowym problemem opon letnich w zimie jest sztywna, twardniejąca w ujemnych temperaturach mieszanka. Na mrozie ogumienie przystosowane do jazdy w wysokich temperaturach szybko zaczyna przypominać w dotyku plastik. Producenci opon rozwiązali ten problem specjalną mieszanką.

– Opony zimowe są wykonane z gumy z dużą domieszką krzemu i silikonu. Pierwszy składnik zapewnia lepszą przyczepność, a drugi sprawia, że opona zachowuje elastyczność nawet w skrajnie niskich temperaturach – wyjaśnia Filip Fischer.

Elastyczna mieszanka to gwarancja lepszej trakcji, a co za tym idzie – krótszej drogi hamowania i bezpiecznego, stabilnego zachowania samochodu nawet na zakrętach.

Zimówka tnie śnieg
Druga zasadnicza różnica to odmienna budowa bieżników. W oponach letnich nacięć jest mniej, dominują szerokie rowki odpowiedzialne za odprowadzanie wody. Bieżnik jest mniej agresywny, co widać szczególnie na oponach kierunkowych, gdzie płaską połać gumy przecina jedynie charakterystyczna, szeroka jodełka. Bieżnik zimówek jest zupełnie inny.

– Ma za zadanie mocno wgryzać się w śnieg i szybko się go pozbywać z opony. Dzięki temu opona może pracować na maksimum swoich możliwości, przedzierając się przez śnieg cały czas maksymalnie dużą powierzchnią elastycznej gumy – mówi Filip Fischer.

Więcej nacięć
Aby tak było, zimowy bieżnik jest bogaty w kolce i lamele, czyli dodatkowe nacięcia pomagające w oczyszczaniu ze śniegu. Co istotne, klocki z których składa się bieżnik często mają różne wymiary, ustawienie oraz dodatkowe nacięcia. Na wyższą stabilność trakcyjną ogumienia zimowego wpływają podłużne rowki, które odpowiadają za odprowadzanie spod kół błota śniegowego i wody.

– Dlatego można śmiało powiedzieć, że w niskich temperaturach ogumienie zimowe to podstawa bezpieczeństwa. Warto je założyć już wtedy, gdy średnie temperatury w dzień spadają poniżej plus 10 stopni Celsjusza, a nocą poniżej zera. Nawet, jeśli jeszcze nie ma śniegu – zapewnia ekspertOponeo.pl.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto